Popyt stacjonarny jednak nie jest częstym zjawiskiem, dużo częściej będziemy obserwować róznego rodzaju wzrosty i spadki, okresowe tendencje zmian w wielkości popytu, które będziemy określać jako TRENDY. Mogą być one:
- krótkookresowe - wzrost popytu w ciągu kilku dni lub tygodni
- długookresowe - z roku na rok rośnie popyt na dany towar
Faza wzrostu często jest wspierana przez reklamy i promocje, a faza spadku powstaje najczęściej gdy wchodzi na rynek ,,następca'' - lepszy i tańszy.
Oto rodzaje trendów:
- proporcjonalny - oznacza systematyczny wzrost popytu na kolejnych okresach
- degresywny - oznacza, że popyt cały czas rośnie ale w coraz mniejszym tempie, przyrost w każdym kolejnym okresie mniejszy niż w poprzednim
- progresywny - wzrost ,,przyśpiesza'' a przyrost popytu w każdym kolejnym okresie jest większy niż w poprzednim
Jeśli mam podane wartości popytu i prognozy to jak dokladnie mogę określić czy popyt jest stacjonarny?
OdpowiedzUsuń