czwartek, 20 listopada 2014

Trendy popytu - systematyczny wzrost lub spadek popytu

Zacznijmy od wyjaśnienia sobie co to popyt stacjonarny bo będzie nam to potrzebne do tematu o trendach. Jest to popyt który w kolejnych okresach obserwacji wykazuje tą samą lub oscylującą wokół pewnej stałej wartości wielkość.

Popyt stacjonarny jednak nie jest częstym zjawiskiem, dużo częściej będziemy obserwować róznego rodzaju wzrosty i spadki, okresowe tendencje zmian w wielkości popytu, które będziemy określać jako TRENDY. Mogą być one: 
  • krótkookresowe - wzrost popytu w ciągu kilku dni lub tygodni
  • długookresowe - z roku na rok rośnie popyt na dany towar
W naturalny sposób trendy odzwierciedlają także ,,przesuwanie'' się danego produktu po swojej krzywej cyklu życia, pokazuje ona kolejne fazy rynkowej egzystencji produktu - od wejścia na rynek, poprzez fazę wzrostu, fazę stabilizacji i dalej przez fazę spadku, aż do wycofania się z rynku. 

Faza wzrostu często jest wspierana przez reklamy i promocje, a faza spadku powstaje najczęściej gdy wchodzi na rynek ,,następca'' - lepszy i tańszy.

 Oto rodzaje trendów: 
  • proporcjonalny - oznacza systematyczny wzrost popytu na kolejnych okresach
  • degresywny - oznacza, że popyt cały czas rośnie ale w coraz mniejszym tempie, przyrost w każdym kolejnym okresie mniejszy niż w poprzednim
  • progresywny - wzrost ,,przyśpiesza'' a przyrost popytu w każdym kolejnym okresie jest większy niż w poprzednim
Myślę, że to na tyle jeśli chodzi o trendy. W kolejnym poście omówię prognozowanie popytu.

1 komentarz:

  1. Jeśli mam podane wartości popytu i prognozy to jak dokladnie mogę określić czy popyt jest stacjonarny?

    OdpowiedzUsuń